Als u asbest gaat verwijderen, moet u een sloopmelding doen. 

U doet de melding online via het Omgevingsloket(externe link)

Hiervoor gebruikt u uw DigiD(externe link) en bedrijven hun eHerkenning(externe link).

Wat is het?

Als asbest breekt, verbrandt of afbrokkelt, komen kankerverwekkende stoffen vrij. Daarom moet u zich houden aan strenge regels als u asbest wilt verwijderen.

  • Als u asbest wilt verwijderen in of bij uw woning, moet u dit altijd melden bij de gemeente. Ook als u bijvoorbeeld vergunningvrij mag (ver)bouwen, moet u het melden als hierbij asbest vrijkomt.
  • Als u niet de eigenaar bent van de woning, maar de huurder, moet u eerst contact opnemen met de verhuurder.

Voor meer vragen en antwoorden kunt u terecht bij het Kenniscentrum InfoMil(externe link) van Rijkswaterstaat.

Wat moet ik doen?

Als u asbest gaat verwijderen, moet u een sloopmelding doen.

Doe de melding minimaal 4 weken voordat u het asbest gaat verwijderen. Als particulier kan dit in sommige gevallen uiterlijk 5 werkdagen van tevoren. Als u voornemens bent het asbestmateriaal zelf te verwijderen lees dan eerst de voorwaarden op de website van Milieu Centraal(externe link), want dit mag niet altijd.

Na de sloopmelding

De Omgevingsdienst De Vallei stuurt u namens de gemeente een ontvangstbevestiging van de sloopmelding. Als uw melding niet compleet is, krijgt u hiervan bericht en moet u een nieuwe melding doen. Als uw melding wel compleet is, kan de gemeente voorwaarden stellen aan de sloopwerkzaamheden. Aan deze voorwaarden moet u zich houden.

Start en einde werkzaamheden melden

  • U meldt minimaal 2 werkdagen van tevoren bij de Omgevingsdienst De Vallei dat u gaat beginnen met het verwijderen van asbest.
  • Als u klaar bent met de werkzaamheden, meldt u dit op de eerste werkdag nadat u klaar bent met de werkzaamheden.

Meer informatie en een stappenplan voor het verwijderen van asbestdaken vindt u in dit online magazine(externe link)

Asbest dat u als particulier zelf mag verwijderen, kunt u tegen betaling inleveren op de milieustraat. Neem de ontvangstbevestiging van de correct ingevulde sloopmelding mee.

Wat moet ik meenemen?

  • naam en adres eigenaar van het gebouw dat asbest bevat
  • naam en adres uitvoerder van de werkzaamheden
  • adres, kadastraal nummer en soort gebouw
  • de data en tijdstippen waarop u gaat slopen
  • hoe u gaat slopen
  • gegevens over de afvalstoffen en hoe u deze gaat afvoeren
  • een situatietekening op schaal van het perceel waar de te slopen bouwwerken op zijn aangegeven

Asbestinventarisatierapport

In deze gevallen stuurt u ook een asbestinventarisatierapport mee:

  • U verwijdert meer dan 35 m2 asbesthoudend materiaal.
  • U verwijdert asbest uit een gebouw dat gebouwd is vóór 1994.

Het rapport moet worden opgesteld door een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf.

Hoe lang duurt het?

U kunt 4 weken na uw melding beginnen met asbest verwijderen. Als u een melding hebt gedaan voor werkzaamheden die u uiterlijk 5 werkdagen van tevoren moest melden, kunt u na 5 werkdagen beginnen met de sloop.

Als u bericht hebt gekregen dat uw melding niet volledig is, mag u nog niet beginnen. U moet eerst een nieuwe melding doen. De termijn begint dan opnieuw.

Aanvullende informatie

Als u niet zeker weet of in een bepaald materiaal asbest zit, kijkt u op de asbestwegwijzer(externe link).
Alleen een gecertificeerd bedrijf mag onderzoeken of er asbest aanwezig is. 

Op www.ascert.nl(externe link) kunt u zoeken of een bedrijf is gecertificeerd als asbestverwijderingsbedrijf.