Heeft u vragen over de (rechts)positie van uw kind/gezin? Of problemen en klachten over het functioneren van jeugdzorgorganisaties? Dan kunt u terecht bij de onafhankelijke vertrouwenspersonen voor de Jeugdzorg; Jeugdstem, de vertrouwenspersonen Jeugdstem.

Contact

De vertrouwenspersonen Jeugdzorg zijn te bereiken via

De openingstijden en bereikbaarheid van Jeugdstem vindt u op de website, van het AKJ vindt u op de website www.jeugdstem.nl/contact(externe link). De dienstverlening is voor de cliënten gratis.

Jeugdstem

Heb jij te maken met de jeugdzorg? Dan is het goed om te weten dat je altijd kunt praten met een vertrouwenspersoon van Jeugdstem. Een vertrouwenspersoon is iemand waarmee kinderen, jongeren, ouders of pleegouders in vertrouwen iets kunnen bespreken. Dus zonder dat een ander te horen krijgt wat er is besproken. 

Een vertrouwenspersoon kan informatie geven over hoe de jeugdzorg in elkaar zit, wat je kunt verwachten, wat je rechten zijn, hoe je een gesprek op gang kunt brengen als iets je dwarszit, en hoe je een klacht kunt indienen. De vertrouwenspersoon adviseert en ondersteunt je hierbij. Daarbij kijken we altijd welke ondersteuning jouw voorkeur heeft.

Vertrouwenspersonen

Vertrouwenspersonen stimuleren cliënten om eventuele knelpunten met professionals zelf op te lossen. Hun eerste advies is dan ook vaak: “ga er samen over praten”.

Vertrouwenspersonen kunnen, als de cliënt dat wil, aanwezig zijn bij dat soort gesprekken of helpen een eventuele klachtbrief op te stellen. Vaak leiden zulke gesprekken al tot een oplossing voor de cliënt en/of kan de hulpverlening daarna doorgaan.

Als dat niet lukt, dan kan de uitkomst zijn dat er alsnog een formele klacht wordt ingediend. De vertrouwenspersonen ondersteunen cliënten bij het verwoorden, indienen en afhandelen van klachten over de jeugdzorg.